Je reiswensen
  • Reisverhalen
  • » Reisverslag Vancouver Island van Menno en Marjon

Reisverslag Vancouver Island van Menno en Marjon

Menno en Marjon maakten in mei 2014 een onvergetelijke rondreis in Canada, in British Columbia en Vancouver Island om precies te zijn. Zij maakten voor ons een ‘Reisverslag Vancouver Island’. Ze zijn beiden enthousiaste wildlife fotografen en hebben werkelijk prachtige foto’s genomen. Lees hieronder hun ervaringen. Hun enthousiasme voor wildlife is eenvoudig te verklaren als je hun prachtige foto’s ziet!

Reisverslag Vancouver Island: zeearenden, grijze walvissen en beren

12 mei – dag 1

Na een lange vliegreis van 9 uur zijn we aangekomen in Vancouver. We zijn lichtelijk gesloopt, maar hebben toch even om 5 uur `s nacht Nederlandse tijd een rondje gelopen langs de boulevard. We rijden een hagelnieuwe Jeep met 35 km op de teller. Nu slapen, we zijn AF. Al wel de eerste bald eagle zien vliegen.

13 mei – dag 2

Vanmorgen vroeg wakker om 5 uur. Om 7 uur maar gaan ontbijten en toen een rondje door het park van Vancouver gereden, waar we al snel een mooie vogel zagen zitten. Een roodborstlijster is het, een mooie vogel en je ziet ze eigenlijk best veel. Even later zien we een Witkruingors, volop zingend, in een boom, super op de plaat kunnen zetten.

Vanaf Vancouver zijn we met de ferry naar Vancouver Island (Tsawwassen–Swartz) gevaren. Een mooie tocht over de binnenzee. Rustig water en volop zon zijn toch wel erg lekker met zo’n vaartochtje. Op de boot met een vrouw aan de praat geraakt die ons verwees naar een bepaalde plek bij Victoria waar de bald eagles zouden moeten zitten.

Aangekomen in Victoria  gingen we na het inchecken in het hotel op pad naar de eagles. Ik bleek achteraf een verkeerde afslag genomen te hebben en daardoor reden we geheel de berg op in het bos. Door de open ramen hoorden we lekker de bosgeluiden om ons heen. Opeens hoorde ik een hoop vogels schreeuwen en toen ik stopte viel mijn oog gelijk op een UIL. Echt geheel in extase de camera gepakt, 500mm erop, en uit de hand klikken. Even daarna vloog de uil weg, maar gelukkig zag ik hem al gauw weer zitten. De uil vloog tot twee maal toe over me heen en ving een prooi op de grond, waarvan de tweede een slang was. Echt super om dit mee te kunnen maken.

Later weer naar de juiste plek gereden maar helaas geen eagles gezien. `s Avonds lekker op een terras gezeten met een wijntje en uitzicht op de haven.

14 mei – dag 3

Vandaag een lange rit gemaakt van Victoria naar Tofino. Onderweg zomaar een afslag genomen naar een haventje. En wat bleek? Na een half uurtje 2 zeearenden op de plaat kunnen zetten met gevangen vis nog wel. Ook een grote ijsvogel kunnen fotograferen. Deze heet hier belted kingfisher.

Na een rit door prachtig landschap zijn we aangekomen in Tofino. Ook hier weer de zeearend kunnen fotograferen. Echt, het gaat hier te gek met de vogels. We zitten nu in een lodge aan zee en vanavond kwam er ook nog een zeearend over vliegen. Man, wat zijn ze groot en gaaf. Morgen gaan we op Walvistour.

15 mei – dag 4

Vandaag staat er een walvistour op het programma. Na onszelf eerst met 24 graden in een life saving suit gehesen te hebben gingen we de boot in, een zodiac met 2x 200pk erachter, en de zee op. Wat gaaf, onwijs knallen over het water. We zaten voorin de boot op de tweede rij. Voor ons zaten andere mensen die de eerste waterhoos konden opvangen. Het pak was toch wel lekker want met zo’n gangetje van +/- 70 à 80 km/uur over het water is het toch fris. Meteen al zagen we een zeeotter die lekker op zijn rug wat lag te eten en wat is hij groot zeg! Een erg leuk gezicht.

Daarna een half uurtje vol gas op zoek naar de walvissen. Het duurde even, maar ik zag als eerste een “waterfontein” uit het water komen. Hierna nog even zoeken en toen zagen we een walvis, een grijze walvis welteverstaan. We zaten echt te ver voor knappe platen. Hier baalde ik wel van, want op IJsland ging de boot heel rustig dichter naar de walvis toe. Maar goed, hier dus niet. Maar toch dook hij na een tijdje recht voor onze boot omhoog en na een slag of drie nam hij een diepe duik. Hierbij komt de staartvin boven het water uit, dus we waren toch blij dat dit zo dichtbij gebeurde. Hierna nog een paar diepe duiken kunnen zien maar niet meer zo dichtbij.

Vervolgens zijn we langs de Stellerzeeleeuwen gevaren die op de rotsen liggen. Een mega stank, maar wat een beesten zeg. Het mannetje is super kolossaal en steeds aan het bekvechten. Hierna weer terug naar Tofino waarbij we onderweg nog een springende bultrug zagen. Alleen net te laat gekeken, we zagen alleen nog de plons.

Na het avondeten zagen we weer een zeearend. Nu een jong, want na 5 jaar krijgen ze pas de witte kop en staart. Marjon dacht onder de steiger waar we op stonden een zeehond te zien, maar dat was een zeeotter. Echt super close en ook deze staat natuurlijk op de foto.

Morgen een lange trip voor de boeg, 500 km (7 uur) rijden naar Port Hardy. Het weer wordt wat minder volgens de Iphone, maar vandaag een lekker kleurtje opgedaan.

16 mei – dag 5

De rit naar Port Hardy viel mee. We reden er iets meer dan 6 uur over en dit met tussenstops. Onderweg zag ik een zwarte beer, jawel in het wild en niet in een park of zoiets. Wel ging hij er best snel vandoor en zat nog wat ver weg, maar de eerste beer is gespot.

Port Hardy is een gehucht, maar heeft toch wel weer wat. We zijn even naar de VVV gereden voor wat info en hebben ook meteen gevraagd of er beren en vogels te spotten zijn. We krijgen bijna het standaard antwoord “yes of course”, maar je moet geluk hebben, maar op de weg naar Port Alice moet je goede kans maken zo werd er verteld. Dus na het avondeten (wat erg slecht was) die kant op gereden. Onderweg nog even contact gehad met een meneer die vond dat ik te hard reed (hahaha doe ik toch nooit) maar goed ze kunnen blijkbaar vanuit de auto je snelheid meten terwijl ze op je af rijden. Ik reed volgens mij gewoon 80km/uur maar volgens hem was het 115km/u, ojaaa?????Maar goed ik mocht doorrijden en hij dacht wel dat ik in de komende dagen de snelheidslimiet wel zou weten.

Onderweg naar Port Alice zagen we dan echt een beer langs de kant van de weg zitten, hij/zij was gras aan het eten, echt gaaf hoor. Helaas was het wat bewolkter geworden en stond de beer ook ook nog eens in de schaduw. Snel wat dichterbij gereden en hij/zijn bleef gewoon zitten. TOP. Hierna verdween hij omdat een andere auto ons moest passeren.

Even verderop weer een beer, nu met 1 jong, dus nog mooier en toen maar gelijk wat dichterbij gestopt. Zij bleef ook gewoon zitten en wat lief zo’n kleintje zeg. Net jonge vosjes maar dan zwart. Hier ben ik uit de auto gestapt om toch een beter beeld te kunnen maken. De moeder hield me in de gaten en ik haar. Ook hier was het veel te donker. Geen sluitertijd, zelfs niet op f2.8 met de 70-200, maar toch onwijs gaaf om te zien.

Op de terugweg zag Marjon rechts van de weg een beer op een omgevallen boom staan, dus stoppen en kijken. Bleek het een jong te zijn en er was nog een jong. Dus twee jongen en een moederbeer die een stuk lager in het open stuk bos stond.

Het reisverslag Vancouver Island van Menno en Marjon is slechts een voorbeeld van welke prachtige ervaringen je kunt opdoen op Vancouver Island. Bekijk onze reizen naar West-Canada, zoals bijvoorbeeld Avontuurlijk Vancouver Island of Comfortabel West-Canada.

• Reisverslag Vancouver Island 13
  • Reisverslag Vancouver Island

Dit bericht is donderdag 17 september 2015 op 10:22 geplaatst en getagd met:, , , Reisverhalen.

Deel deze pagina:

Meer reisverhalen

Reisblog autorondreis door Yukon en Alaska

Reisblog: Autorondreis door Yukon en Alaska

Mijn vrouw en ik houden erg van reizen. Daarbij hebben wij altijd de regel gehanteerd dat we nooit twee jaar achter elkaar naar hetzelfde land gaan. Nadat we in 2016 een

Reisverslag: camperreis door West-Canada 2017

Reisverslag: camperreis door West-Canada 2017 Dit is het reisverslag: camperreis door West-Canada van onze collega Linda met familie en vrienden in april 2017. Vrijdag
Reisverslag Vancouver Island

Vakantieblog West-Canada van Manuel en Robbert

2016: Robbert en Manuel zijn deze zomer beiden met hun gezinnen op reis in West-Canada. Onderweg zullen zij zoveel mogelijk hun vakantieblog bijhouden om verslag te doen van

Reisverslag rondreis West-Canada door familie Van Vloten

Van 21 mei tot en met 10 juni hebben wij een rondreis door West-Canada gemaakt. Het was ons eerste bezoek aan Canada en het heeft onze verwachtingen overtroffen, wat een
Vakantie naar West-Canada 123

Reisverslag vakantie naar West-Canada

Van 22 mei t/m 10 juni 2016 hebben wij een 19-daagse vakantie naar West-Canada gemaakt. Het was ons eerste bezoek aan Canada en het is een onvergetelijke reis geworden. De

Rondreis in Alaska, verslag van Menno

Menno Schaefer maakte in 22 dagen een rondreis in Alaska en hield voor ons een reisverslag bij. Lees onderstaand hoe hij zijn reis heeft beleefd en wat hij allemaal heeft
Gletsjer rondreis Alaska

Rondreis door Alaska, reisverslag van Bert en Lily

Bert en Lily maakten van 19 augustus tot 8 september 2015 een rondreis door Alaska. Lees onderstaand hun geweldige reisverslag dat ze voor ons bijhielden. Reisverslag van de
Vancouver Island vakantie in Canada

De vakantie in Canada van Alfred & Laura

Alfred en Laura zijn op vakantie in Canada geweest, het Westen om precies te zijn. Ze hebben daar een autorondreis gemaakt, waarbij ze ook een deel van de reis met de Rocky
Reisverslag Vancouver Island 13

Reisverslag Vancouver Island van Menno en Marjon

Menno en Marjon maakten in mei 2014 een onvergetelijke rondreis in Canada, in British Columbia en Vancouver Island om precies te zijn. Zij maakten voor ons een 'Reisverslag

Bekijk alle reisverhalen »

ALASKA REIZEN

Onze Alaska reizen staan vanaf nu op de website van CREATING STORIES. Wil je een reis naar Canada combineren met reizen door Alaska, bijvoorbeeld door een bezoek aan de YUKON of wanneer je de INSIDE PASSAGE wilt doen, dan kan dat uiteraard nog steeds. Je vind deze combinatiereizen CANADA & ALASKA ook nog steeds op deze site. Ben je nieuwsgierig of heb je vragen, neem gerust even contact met ons op.

Lees verder »

HET NOORDERLICHT

Hier vind meer informatie over het noorderlicht, maar ook over de actuele kans om het noorderlicht in Alaska ook daadwerkelijk te zien.

HET WEER

Het actuele weer in Canada, de weersvoorspellingen en informatie over gemiddelde temperaturen en daglichturen gedurende het jaar.