Van reizigers Jeroen en Desiree

Mijn vrouw en ik houden erg van reizen. Daarbij hebben wij altijd de regel gehanteerd dat we nooit twee jaar achter elkaar naar hetzelfde land gaan. Nadat we in 2016 een geweldige vakantie hebben gehad in Canada, besloten we meteen te breken met deze regel en in 2017 terug te gaan naar dit mooie land met zijn prachtige natuur en vriendelijke mensen. Dit reisblog van onze autorondreis door Yukon en Alaska hebben we bijgehouden voor Creating Stories.

In 2016 hebben we een rondreis door British Columbia en Alberta gemaakt. Voor 2017 besloten we naar de Yukon, de Northwest Territories en Alaska te gaan. Het is een fantastische en avontuurlijke reis geworden waar we nog lang aan terug zullen denken

REISBLOG AUTORONDREIS DOOR YUKON EN ALASKA

Na eerst twee dagen Whitehorse te hebben verkend, zijn we met een ‘stoere’ Chevrolet Equinox (4×4) via de Alaska Highway en de South Klondike Highway richting Skagway in Alaska vertrokken. Onderweg even gestopt in Carcross om te genieten van een goede kop koffie.

Na aan de grens met Amerika onder gemoedelijke omstandigheden te zijn gecontroleerd (en in het bezit zijn gekomen van een Visa Waiver), zijn we Alaska binnen gereden. In Skagway hadden we een leuk hotelletje helemaal in de stijl van de gold Rush periode. Skagway was wel even wennen, want toen wij er aankwamen lagen er 4 enorme cruiseschepen in de haven. Dat betekende dat er zo’n 12.000 toeristen door de straten liepen, terwijl het dorpje zelf maar 900 inwoners heeft. Tegen de avond keerden deze echter allemaal terug aan boord en kreeg Skagway weer zijn eigen rustige maar gezellige karakter terug.

De tweede dag zijn we met een trein de White Pass & Yukon route op gegaan richting de White Pass. Een leuke rit met veel natuurschoon.

Na twee dagen Skagway zijn we met de ferry naar Haines (Alaska) gegaan, een leuk vissersdorpje met een totaal ander karakter als Skagway.

Via Haines ging de tocht naar Haines Junction in Canada. Dat betekende dus dat we weer de grens over moesten. Na de nodige vragen te hebben beantwoord mochten we Canada in. Tijdens de reis vaak gestopt om te genieten van de adembenemende uitzichten en om te kijken of we Bald Eagles konden spotten. En gelukkig is dat gelukt. We hebben er vier zien vliegen.

Haines Junction is een leuk klein dorpje dat tegen het mooie Kluane National Park ligt. Een wandeling in dit park is zeker de moeite waard.

We hadden het geluk dat er tijdens ons verblijf in Haines Junction ook een cultureel festival van First nations aan de gang was. Was een erg mooie gelegenheid om meer te leren over dit fantastische volk. We hebben erg genoten van de zang en dans.

Vanuit Haines Junction ging onze autorondreis door Yukon en Alaska via Beaver Creek weer richting de grens met Alaska. Dankzij de Visa Waiver waren we zo de grens over. Via de Taylor en Top of de world highway ging het richting Dawson city. Het was een geweldige tocht om te maken, maar hij was wel lang en vermoeiend. In totaal heeft de tocht 10 uur in beslag genomen (inclusief stops), maar hij was absoluut de moeite waard.

Dawson city is een geweldig stadje helemaal in de stijl van de Gold Rush periode. Veel houten gebouwen uit dit tijd, de straten bestaan niet uit asfalt, maar zand en de trottoirs zijn van hout.

Na drie dagen in Dawson city begon voor ons het hoogtepunt van de reis. Onze autorondreis door Yukon en Alaska ging de Northwest Territories in de Dempster highway op. Na vanuit Dawson city nog zo’n 40 km te hebben gereden ging de asfaltweg over in grevel. De omgeving van de Dempster bevat veel uitgestrekte bergketens en veel indrukwekkende vergezichten. Na zo’n 370 km te hebben gereden kwamen we aan bij Eagle Plains. Een kleine ‘nederzetting’ met 9 inwoners in de middle of nowhere. Hier hadden we onze overnachting. De volgende dag na een stevig ontbijt ging de reis verder. Kort nadat we Eagle Plains hadden verlaten passeerde we de poolcirkel. Na een tocht van uiteindelijk 366 km kwamen we aan in Inuvik in de Northwest Territories. Op dat moment waren we het verst Noordelijk dat we ooit geweest waren. Voor ons een bijzonder moment. In het visitor information centre kregen we nog een mooi certificaat, omdat we voorbij de poolcirkel waren gereisd via de Dempster.

Na drie dagen Inuvik ging de reis terug naar Eagle Plains en vanuit daar naar Moose Creek Lodge. Vanuit daar zijn we naar Keno City gereisd. City is misschien een groot woord, want er wonen maar 15 mensen in Keno. Toch is een stop in Keno zeker de moeite waard. Het Mining museum geeft een goed inzicht in de mijnbouw door de jaren heen. Daarnaast hebben we een tocht naar de sign post gemaakt. De weg er naar toe is ruig en je wordt aardig op en neer geschud in je auto. Vanaf sign post heb je echter een geweldig uitzicht over de omgeving. Je kan vandaar uit ook prachtige wandelingen maken.

De volgende dag zijn we vroeg richting White horse vertrokken. Daar hebben we nog 24 uur doorgebracht. Toen was het helaas tijd om met het vliegtuig weer naar huis te gaan. Onze reis heeft precies 3 weken in beslag genomen en in die tijd hebben we 4200 km afgelegd.

REISBLOG AUTORONDREIS DOOR YUKON EN ALASKA

Wat voor ons tijdens deze reis heel bijzonder was, was het leuke en spontane contact dat we met de Canadezen hebben gehad. Omdat ons Engels blijkbaar een accent bevat hebben de Canadezen al snel door dat we niet uit de omgeving komen. Als deze dan horen dat we uit Nederland komen, komen er hele gespreken over van alles en nog wat op gang en vinden ze het geweldig dat je hun land bezoekt. Ze zijn ook oprecht in je geïnteresseerd. Ze willen van alles van en over je weten.

Een ander bijzonderheid is de hoeveelheid wildlife dat we tijdens de reis gezien hebben. In totaal hebben we 3 zwarte beren, 1 grizzly beer met 3 jonkies, 2 orka’s, 1 moose met 2 jonkies, 5 bold eagels en 3 bizons gezien. Daarnaast hebben we ontzettend veel eekhoorns, ground squirrels en konijnen gezien.

Wij willen graag Canadareizen.eu bedanken dat ze voor de tweede maal een prachtige reis voor ons hebben geregeld door Canada. We hebben enorm genoten van deze reis en willen zeker nog een keer terug gaan.